Ongelma(t) 9kk pennun kanssa

Tälle palstalle voit laittaa kysymyksiä koiraongelmistasi.

Valvojat: kitiska, Peetsa

Ongelma(t) 9kk pennun kanssa

ViestiKirjoittaja tjf » 08 Helmi 2010, 23:49

Moi!

Perheeseemme (minä, vaimo ja 3 v poika) otettiin pari kuukautta sitten karkeakarvainen saksanseisoja pentu (narttu).
Koira oli ottamisaikoihin 7 kk ikäinen ja tunsimme sen entuudestaan hyvin, koska entinen omistaja on tuttumme (ymmärrettävästä syystä hän joutui luopumaan siitä).

Ensimmäinen kuukausi meni ihan hyvin, mutta koiran kotiuduttua paremmin on ilmennyt joitain ongelmia joihin pitäisi saada apua mahdollisimman nopeasti.
Luettuani näitä juttuja täältä, on kyse ilmeisesti johtajuudesta?

Itse olen merellä kaksi viikkoa ja vapaalla kaksi viikkoa, ja on erittäin epämiellyttävää saada puoli-itkuisia soittoja vaimolta joka ilta kahden viikon ajan.

Lapsen kanssa koira tulee hyvin toimeen, mutta nämä ongelmat pitää saada ratkottua ennenkuin ne "leviävät" myös pojan kohdalle.

Ongelmat:

1. Kun tulee ilta, noin klo 19, alkaa sohvalla ja sängyssä hurja raapiminen, jonka yhteydessä koiran puree käsivarsiin(enimmäkseen vaimoa, mutta joskus myös minua), murisee (ei kylläkään vihaisesti, enemmänkin leikkimielisesti) ja haukkuu. Tätä rallia jatkuu aina klo 22 asti, kunnes se kyllästyy ja alkaa nukkumaan.

2. Karkailu,
koira juoksee suoraa päätä naapurien pihoille vaikka 5 min aiemmin tultiin 10 km metsälenkiltä, jossa sai olla vapaana koko ajan. Ja naapurien kissat saa kyytiä (Olen vain odottanut koska joku naapureista tulee huutamaan lähelle ja lujaa)...

3. Hyppiminen ja yli-innokkuus, kun tulee vieraita.
Kun tulemme kotiin tai meille tulee vieraita, hyppii koira aivan miten sattuu, eikä sitä saa kuriin, eikä se lopeta muutakuin laittamalla ulos se.

4. Vetää tasaisen varmasti vaikka traktoria perässään(kävelyhihnassa)..

Koira on kaikesta huolimatta kuitenkin luonteeltaan tosi kiltti, ei ärise vieraille ihmisille tai toisille koirille, mutta näistä luettelemistani huonoista tavoista on pakko päästä eroon!

Kouluun tuleminen on ilmeisen ainoa keino, koska minun keinot on loppu.

Kertoisitteko mitä tulisi tehdä.

Kiitos vastauksestanne
tjf

Re: Ongelma(t) 9kk pennun kanssa

ViestiKirjoittaja Jaava » 09 Helmi 2010, 08:00

Heipä vaan tjf. Koirasi kuulostaa hyvin normaalilta puolivuotiaalta seisojalta joka ei ole hallinnassa. Myös meillä alkoi seisojan kanssa joitain ongelmia kun se oli tuon ikäinen. Lopulta menin Pevi-kouluttajalle kun koira oli vuoden ikäinen ja kaikki muuttui. Tiettyihin ongelmiin, mitkä näkyvät metsästyksessä, on kuitenkin puututtu liian myöhään ja niiden kanssa pitää vain yrittää selvitä. Toisin sanottuna: menkää koko perheen voimin kouluttajalle NYT, saat siitä varmasti hyvän mettäkaverin kunhan vaan toimit nopeasti.

1. Kun tulee ilta, noin klo 19, alkaa sohvalla ja sängyssä hurja raapiminen, jonka yhteydessä koiran puree käsivarsiin(enimmäkseen vaimoa, mutta joskus myös minua), murisee (ei kylläkään vihaisesti, enemmänkin leikkimielisesti) ja haukkuu. Tätä rallia jatkuu aina klo 22 asti, kunnes se kyllästyy ja alkaa nukkumaan.

Tämä on kertakaikkiaan törkeää käytöstä koiralta ja sille pitäisi näyttää alusta alkaen että sitä ei siltä hyväksytä ja piste. Koiraa ei kannata opettaa sängylle tai sohvalle. Ne eivät ole sen paikka. Koiralle pitää tehdä myös selväksi että se voi lähestyä teitä vain kutsusta ja/tai nöyränä, ei tulla päälle. Tähän auttaa varmasti Pevi-kouluttaja ja oikein pidetty jääkausi.

Tässä kohtaa tulee mieleen että saako koira riittävästi purkaa energiaansa (sallittuihin asioihin). Kun vaimosi on koiran kanssa kahden kotona, pystyykö hän lenkittämään koiraa yhtä hyvin kuin sinä? Toisaalta seisojan kanssa pitäisi olla tarkka siitä miten sitä juoksuttaa, eli se että se saa juosta 10km metsälenkin ihan päättömästi, on todella huono asia. Sanon tämän nyt kokemuksen syvällä rintaäänellä, jos haluat koirastasi yhteistyökykyisen metsästyskaverin. Sen pitää olla hallinnassa siellä metsässä juostessaan, reagoida pilliin, pysähdyskäskyyn, luoksetuloon ym. Sinun pitää tietää missä se on, ettei se ainakaan pääse holtittomasti ajamaan riistaa nyt tässä vaiheessa. Ehdottomasti kannattaa ottaa yhteyttä koiran kasvattajaan ja paikalliseen kanakoirakerhoon ja mennä mukaan toimintaan ja pyytää joku kokenut harrastaja neuvomaan teitä, kunhan olette Pevi-koulun käyneet.

2. Karkailu, koira juoksee suoraa päätä naapurien pihoille vaikka 5 min aiemmin tultiin 10 km metsälenkiltä, jossa sai olla vapaana koko ajan. Ja naapurien kissat saa kyytiä (Olen vain odottanut koska joku naapureista tulee huutamaan lähelle ja lujaa)...

No niin, tässä se valitettavasti tuleekin. Nyt äkkiä stoppi siihen riistan/kissojen ajamiseen, olet muuten pulassa.

Kohdat 3-4 kielivät edelleen samasta asiasta. Koira vain ei ole hallinnassa. Monesti seisojien omistajat puhuvat siitä että heidän koiransa ovat ADHD-tapauksia, ja toisaalta sitä energiaa pitää ollakin. Mutta kun se on oikeasti hallinnassa ja kunnioittaa omistajaansa, tämä sählääminen alkaa kummasti vähentyä. Meilläkin oli hirveä show kun tuli vieraita, mutta kappas jääkaudella koira lopetti ihan ilman opettamista sen, että vieraita ei tulla tervehtimään ennen kuin kutsutaan ja jos menee sähläämiseksi niin komennan sen yhdellä käskyllä petilleen. Sama oli tuo hihnassa vetäminen. Se oppi sen 10 minuutissa kun vaan tekniikka ja päättäväisyys olivat kohdallaan. Eli Pevi-kouluttajalta saat apua akuutteihin ongelmiin sisällä ja hihnassa, mutta sitten on se asian toinen puoli eli koiran kanssa metsästäminen, ja sitä varten kannattaa tosiaan hakeutua kanakoiraihmisten pariin.
Jaava

ViestiKirjoittaja tjf » 09 Helmi 2010, 10:33

Terve,

kiitos vastauksestasi, tarkoituksena on mennä kouluttajalle mahdollisimman nopeasti.

Se puremisen kieltämisen selväksi tekeminen ei ole ollenkaan helppoa, koska on aivan sama sille kuinka sen sanomme (kovaa, hiljaa etc.).
Koiraa viedään aamulla ja illalla lenkille, kun olen kotona ja vaimo menee lenkille iltaisin kun olen töissä.
Koira tulee 75 pros. varmuudella luokse/pysähtyy (mikä ei tietenkään ole riittävä), joten aivan toivoton se ei vielä ole (pahenee kuitenkin aivan varmasti, jos asiaan ei puututa).

Selittäisitkö vielä tarkemmin tuon käsitteen "jääkausi"?

Ongelmat ovat vielä niin tuoreita (alle kuukauden on temppuilua esiintynyt), että eiköhän siitä hyvä koira tule kunhan saamme apua ja hallintaan sen.

t.Tony
tjf

ViestiKirjoittaja Jaava » 09 Helmi 2010, 10:51

Selittäisitkö vielä tarkemmin tuon käsitteen "jääkausi"?

Täältä palstalta löytyy paljon tietoa siitä, käytä tuota hakusanana. Kouluttaja neuvoo koirakohtaiset ohjeet ja on tukenanne jääkauden läpi (jos sellaista edes tarvitaan) joten liikaa ei kannata täältäkään lukea, eikä ainakaan omin päin alkaa soveltamaan. Käytännössä se tarkoittaa sitä että koira ei saa tiettyyn aikaan huomiota millään tekemällään tempulla vaikka söisi koko huushollin, sitten se pikkuhiljaa luovuttaa ja sitä alkaa kiinnostaa mitä sanottavaa teillä on. Eli siinä nollataan tilanne ja aletaan viestiä koiralle siten että se ymmärtää oman paikkansa laumassa.

Tsemppiä jatkoon! Ensi syksyyn on vielä mukavasti aikaa.
Jaava

Paluu Koiraongelmat