Minä barffaan tanskandogiani ja tulee halvemmaksi kuin nappulat. En voisi ikinä kuvitella siirtyväni takaisin nappulaan. En halua koirani syövän kakkaa, vaikka kauniissa pussissa onkin. Mitä jos sinä joutuisit syömään koko elämäsi valmisruokia ja sitten saisit eteesi ihanan pihvin ja tuoreita kasviksia? Olisitko onnellinen? Mikään nappularuoka ei myöskään sopinut koiralleni, vaan kaikista tuli ripulia. Vesiripuli muuttui lehmänlannaksi koiran totuttua ruokaan. Ei ihan normaalia?
Nappularuuassa ei todellakaan ole mitään hyvää. Koirani ei ole herkkävatsainen, vaikka niin pitkään luulin. Saadessaan tuoretta luonnollista ruokaa koiran vatsa meni aivan vänkyrälle ja se sai verenmyrkytyksen tulehduksesta suolessa (kaikki ne metrit ja alat). Eläinlääkäri haukkui barffin ihan täysin. Lääkäri kuitenkin myönsi, että syy ei ollut loppupeleissä barffissa vaan nappulassa, jota koirani elimistö ei koskaan hyväksynyt. Siinä ei vaan voi olla mitään hyvää, jos se ärsyttää suolta niin paljon, että siirryttäessä raakaan pamahtaa koko suoli, koska oli niin pitkään ärtynyt. Koko elämän. Onneksi löysimme monien mutkien kautta barffin ja jatkamme tällä. Kissatkin ovat siirtyneet siihen nyt.
Royal Caninia olen joutunut yhdelle kissoistani syöttämään, mutta sekin loppuu nyt, kun tiedän totuuden. Todennäköisesti nappula oli syynä siihen miksi kissani sairastui virtsakiviongelmaan. Eläinlääkärimme vahvisti asian. Niissä on niin paljon kaikenlaista väärää, mitä ei kissa eikä koira tarvitse. Teurasjätettä esimerkiksi, mikä käsittää myös lopetettujen eläinten ruhot. Se on sallittua laittaa eläinten muonaan. Kuinka sairasta sellainen on? Minusta kenenkään ei pitäisi pitkällä tikullakaan koskea nappulaan. Saatikka koirien makupaloihin esim. kekseihin. Tutkiessani yksi kaunis päivä ystäväni koirakaappia löysin koirankeksejä, joiden tuoteselostetta aloin lukea: ksylitolia.

Ne menivät saman tein roskikseen. Nykyään täytyy olla erittäin tarkkana ostaessaan yhtään mitään. Entä ne aineet, joita tuoteselosteessa ei tarvitse kertoa? Minua ainakin pelottaa eläinteni vuoksi.
Kotioloissa viipeltää sininen "Varjo" dogi ja maatiaskissat Charmander, Timmy ja Rontti. Muistoissamme rakas mustaterrieri Richard Black Shan "Rik" ja kaunis harlekiini tytär "Säde".